اهمیت محل جغرافیای محل احداث سردخانه

 

 وقتی بیشتر مردم به "جغرافیا" فکر می کنند، اغلب به پایتخت‌ های ایالتی، طولانی ‌ترین رودخانه در هند، و دیگر چیزهای بی ‌اهمیت می اندیشند. با این وجود، جغرافیا، محرک جلودار یک مدل تجاری بهتر و پایدار تر برای شرکت ها در قرن بیست و یکم می باشد.

امروزه "پایداری" نیز همچون جغرافیا مفهومی وسیع ‌تر پیدا کرده است: همانطور که همه ما می دانیم "پایداری" یک مؤلفه مهم برای کاستن از آن بار اقتصادی است که بنگاه های اقتصادی بر روی محیط زیست می گذارند، اما این مفهوم برای بهبود کارآیی زنجیره تأمین شرکت نیز به ویژه در صنایع کشاورزی، غذایی و نوشیدنی، به همان اندازه مهم است. تلفیق کاستن از اثرات زیست محیطی و کاستن از هزینه های مربوط به تجارت، جای کمی را برای تردید در این امر باقی می گذارد که مفهوم پایداری در دهه های آینده صرفا برجسته تر و پر رنگ تر خواهد شد.

 

به عنوان مثال، درک نحوه مدیریت یک شبکه زنجیره تأمین که از زمینی زراعی در آیووا گرفته تا میز شامی در سنگاپور را در بر می گیرد، مستلزم قدردانی از هر کشور، جامعه و نقش منحصر به ‌فرد آن ها در این فرآیند است.

برای تجارت های فعال در این زنجیره های تأمین پیچیده، اطلاعات در مورد نحوه اداره محصولات، از مبدأ تا تولید کننده، داستانی است که مشتریان باید از آن آگاه باشند. برای برخی از شرکت های نوآور، داستان جغرافیا به سفر از مزرعه تا میز شام محدود نمی شود، بلکه جغرافیا برای آن ها به معنای استفاده از یک مدل تجاری مسئولانه و پایدار که پاسخگوی تقاضاهای مصرف کنندگان بوده و در عین حال تأثیری ناچیز بر طبیعت را تضمین نماید، می باشد.

 

برای مثال، با افزایش درآمدها در منطقه آسیا و اقیانوسیه، مردم به طور فزاینده ای به دنبال تقلید رژیم غذایی غربی از جمله خوردن گوشت بیشتر هستند. این تغییر قابل توجه در انتظارات مصرف کنندگان، موجب افزایش تقاضا برای سویا به عنوان یکی از مواد اصلی خوراک دام در میان سایر کالاها شده است. با این وجود، با افزایش نیازهای تولید، چنین تقاضاهایی، خطرات بالقوه ای را برای وضعیت محیط زیست ما ایجاد می کنند. در نتیجه، درک و بهره گیری از دانش جغرافیا، به گروه کوچکی از شرکت ها اجازه داده است تا این نیاز جهانی را به شیوه ای سازنده و پایدار برآورده کنند.

 

مدیریت زنجیره تامین

 

درک نحوه فعالیت در جغرافیاهای دارای وفور و کمبود

 

اگرچه برخی جغرافیاها با وفور آب، خاک حاصلخیز و شرایط اقلیمی که از کشاورزی پشتیبانی می کند، موهبت یافته اند، اما برخی دیگر اینگونه نیستند. این امر، با توجه به این که آب و غذا برای همه مردم، صرف نظر از جغرافیا، ضروری است، چالشی بزرگ را به وجود می آورد.
 

همانطور که دیو وارد، کارشناس پایداری زنجیره تامین شرکت کارگیل توضیح می دهد، این بدین معنی است که "شما باید اصلاحاتی را بر اساس درک خود از محیطی منحصر به فرد انجام دهید. یک شرکت ممکن است ۱۲۰۰ زمین داشته باشد که همه آن ها از آب استفاده می کنند، اما برخی از آن ها وفور آب داشته، در حالی که برخی دیگر با کمبود آب مواجهند" با درک جغرافیا، شرکت ها می توانند عملیات خود را به منظور بهره مندی از فراوانی، اجتناب از تحمیل بار بر طیفی خاص و کمک به سرانجام رساندن کار، تنظیم کنند.

 

درک هر کشور و محیط زیست آن، به ظهور روش های نوآورانه ای در ایجاد منابع پایدار کمک کرده است تا شرکت ها به این وسیله بتوانند تأثیرات محیطی کلی عملیات های خود را کاهش داده و در عین حال، بازده خود را افزایش دهند. همانطور که پل هیلن، معاون شرکت کارگیل، توضیح می دهد "در زنجیره تأمین شما، به جای اینکه فقط به یک منبع کوچک در سیستم خود تکیه کنید، می توانید گزینه های بیشتری از لحاظ جغرافیایی ایجاد کنید؛ که این امر، ریسک را در سیستم شما کاهش می دهد."
 

در نتیجه، توسعه شبکه ای از منابع پایدار، نیازمند ایجاد یک سیستم گسترده از تأمین کنندگان در سرتاسر مناطق مختلف جهان است. برای مثال، اگر شما دو تأمین کننده دارید که در همسایگی شما هستند، این امر ممکن می باشد که آن ها در حال تجربه نوع یکسانی از اخلال در فرآیند یا زنجیره تأمین باشند، اما اگر شما عمیق تر شوید، درک می کنید که "پایداری" به شما کمک می کند تا زنجیره های تأمین مؤثری را توسعه دهید، که به کمک آن ها، قادر خواهید بود در مورد اینکه محصول مورد نظر خود را از کدام منبع تهیه کنید، تصمیم بهتری بگیرید.

 

زنجیره تامین چیست

بررسی شکاف های دانش در مفاهیم جغرافیا و پایداری

با توجه به اینکه پایداری، به استعمال دانش جغرافیایی نیاز دارد تا اطمینان حاصل شود که هر مکان با حداقل تأثیرگذاری بر محیط زیست پیرامون ما، فعالیت می کند؛ این مسئله برای بسیاری از تجارت های فاقد تخصص در این موضوع، به یک چالش تبدیل می شود.

 

افزون بر این، انتظار کنونی در میان مصرف کنندگان، دریافت درک کاملی از روند زنجیره تأمین شرکت ها، از جمله اینکه یک محصول از کجا می آید، و چگونه بر دنیای گسترده تری که در آن زندگی می کنیم، تأثیر می گذارد، می باشد. نتیجتا آن گردانندگان زنجیره تأمین که در حال برنده شدن در بازار می باشند، برای نشان دادن این دانش و مسئولیت، کار بهتری انجام خواهند داد. به همین دلیل است که شرکت هایی که تجربه عملیات در میان بسیاری از جغرافیا ها را دارند، توانایی منحصر به فردی برای موفقیت در توسعه زنجیره های تأمین پایدار، نشان داده اند.
 

در دنیایی که زنجیره های تأمین پیچیده و به هم پیوسته، در آن، در حال افزایش می باشند؛ وقایعی که در یک منطقه رخ می دهند بر زنجیره های تأمین و تجارت های مربوطه در منطقه دیگر تاثیر خواهند گذاشت. این مسئله در مورد وضعیت محیط زیست ما نیز صادق است. بر همین اساس، شرکت هایی مانند سردخانه در تلاش هستند تا دانش خود از جغرافیا و پایداری را با سایر تجارت ها به اشتراک بگذارند تا اطمینان حاصل کنند که بتوان انتظارات مصرف کنندگان را بدون تخریب محیط زیست، برطرف کرد.

منبع: Cargill

مترجم: رامین حیاتی

نوشته های اخیر

دسته بندی ها